Jangan Lokek Beri Isteri Gaji, Suami Susah Duit Itulah Yang Dihulur

Pemberian gaji untuk seorang isteri itu ibarat penghargaan suami untuk kerja keras isterinya menguruskan rumah tangga. Penghargaan sebeginilah buatkan hati isteri bahagia. Bila isteri bahagia, rumah tangga pun sejahtera.

Ini bukan perumpamaan yang klise. Realitinya memang beginilah. Tanyalah mana-mana suami yang kaya sifat tanggungjawab. Sebolehnya, mereka akan berusaha untuk menggembirakan hati isteri. Sebab mereka tahu, emosi isteri yang tenang akan memancarkan ketenangan untuk seisi rumah.

Perkongsian Eshal Perak ini ‘deep’ untuk difahami oleh para suami. Isteri pun kena juga ambil tahu, kerana apabila suami sudah berusaha menjadi yang terbaik. Isteri pun kenalah berbuat perkara yang sama. Layani suami dengan taat dan seikhlasnya.

Suami, Jangan Lupa Tentang Nafkah Kepada Isteri Ya..

Inilah hak isteri terhadap nafkah yang wajib diberi suami:

  • Makan minum isteri, duit belanja dapur dan bil
  • Duit belanja diri (mengikut kemampuan seorang suami)
  • Rumah yang selesa (untuk tinggal dengan aman dan memudahkan isteri membuka auratnya, tanpa individu bukan mahram/muhrim)
  • Ubat-ubatan
  • Pakaian baru 2 persalinan setahun (termasuklah pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dan lain-lain

Di atas ni wajib .

Tapi abang nak bagi pendapat tentang wang yang harus diberi kepada isteri setiap bulan.

Artikel berkaitan : Amalan beri isteri gaji ‘on time’ punca rezeki suami tak putus.

INGAT ! INI BAGI PENDAPAT ABANG LA..

Tak salah jika seorang isteri meminta wang ringgit daripada suaminya.

Bagi pendapat abang, isteri berhak untuk mendapat gaji jika isteri itu menjalankan kerja kerja rumah , basuh pakaian keluarga, sidai baju, kutipkan baju dan lipatkan, serta menyapu rumah, cuci pinggan mangkuk dan kerja selainnya.

Jika orang gaji buat kerja seperti abang nyatakan di atas.. kita harus beri gaji kan? Tapi dengan isteri sendiri kenapa agak berat? Itu yang abang maksudkan. Memang betul isteri harus mengikhlaskan, tetapi kadang kala cuba ikhlaskan hati memberi wang belanja untuk buat dia tersenyum.

Sayang, ni abang bagi RM40 untuk belanja sayang bulan ni ya. Minta maaf sikit ja abang bagi.“…. si isteri pun jawab, “Terima kasih abang! Sayang dah lama teringin nak beli minyak wangi * BRAND ESHAL PERFUME * tu. Sayang beli tau.”…

Si suami pun balas, “Beli la sayang. Doakan rezeki abang banyak ya. Dapat belikan satu botol lagi untuk sayang nanti.”

Jika pemberian yang kita hulurkan tu agak sedikit nilainya berbanding kerja yang mereka relakan itu , tapi bagi si isteri sangat besar nilainya. Kadang kadang pemberian seperti itu dapat buat mereka mengalir air mata tanda syukur atas pemberian dari seorang suami .

Duit Suami Beri Itulah Isteri Simpan, Hulur Bila Suami Susah

Wang ringgit itu kadangnya si isteri simpan dan gunakan untuk kepentingan para suami jugak. Suami tak cukup duit, wang ringgit itulah yang dihulurnya waktu suami sedang susah.

Kadang kadang bila kita lihat persekitaran kita, masuk Pusat Membeli Belah berapa ramai isteri yang mengangkat barang barang yang dibeli?

Walaupun barang barangan yang dibeli agak berat.

Kadang kadang kita tak sedar yang benda sekecil itu dapat kecilkan hati isteri. Kadang juga kita sebagai suami berat mulut untuk menanyakan tentang buruk kita dari isteri dan kadang bila isteri luahkan perasaannya, kita ego dan tidak langsung meminta maaf.

Jadi , daripada membiarkan parut terus berkekalan di hati isteri setelah kita para suami pernah sakitkan cuba untuk mencari jalan membuat si isteri terus senyum dan meminta isteri untuk terus berdoa supaya kita para suami sentiasa dimurahkan rezeki dari segi wang ringgit, dipanjangkan umur dan segalanya.

Para isteri juga harus selalu melayani suami dengan baik.

So bagi abang, pemberian wang yang dianggap gaji, sedekah atau lain lain pendapat tu harus. Itu pendapat abang.

Jika ada pendapat yang ingin dikongsikan, terus komen di ruangan di bawah ya.

MW : Pun setuju dengan abang! Tak rugi pun beri isteri duit gaji bulanan tu.

Sumber/Foto : Eshal Perak