Sebagai seorang mak, dia sanggup berkorban apa saja untuk anak. Sanggup anak kenyang dahulu dan barulah dia makan. Begitu juga dengan duit, dia tak akan minta duit anak sesuka hati terutamanya bila anak sudah berjaya dan mempunyai gaji yang tinggi.

Malah, kita sebagai anak mungkin juga agak berkira-kira nak bagi duit pada mak. Bimbang duit yang ada tak cukup atau untuk diri sendiri pun hanya cukup-cukup makan, tambah-tambah lagi bila sudah berkeluarga dan mempunyai anak.

Sebenarnya, anak jangan berkira atau tetapkan jumlah tertentu untuk beri duit belanja pada anak. Walaupun mak tak minta duit anak, tapi kita anak kenalah balas jasa dan pengorbanannya.

Susah macam mana sekali pun sebagai mak ayah tak sanggup dia minta duit anak. Mungkin ada pun bila keadaan dirinya yang sudah terdesak.

Ada juga anak yang sudah bekerja dan mempunyai pendapatan tetap, mula berkira-kira nak beri berapa jumlah duit untuk mak.

Hayat Muhamad ada jawapan bagi anak-anak yang bertanyakan tentang perkara ini. Malah, anak jangan berkira sebab mak ayah ini sudah banyak berkorban dan wang ringgit yang ada tidak mampu nak membalas jasanya pada kita, anak-anak.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Pakar Ini Kongsi Cara Betul Menabung Duit, Kalau Tak Menyimpan, AKAN HABIS!

Tiada Duit Bukan Tak Bahagia, Jadi Isteri Jangan Malu Minta Duit Suami

Info Lebih Menarik DI SINI

Minta Duit Anak, Bila Terdesak

Berapa nak bagi duit kat mak?

Jawapan:
Tengok keadaan mak.

Pertama: Kalau ayah dah tak ada, mak hanya seorang yang tinggal. Maksudnya dia dah tak ada suami yang beri nafkah pada dia.

IKLAN

Kedua: Mak ada sumber pendapatan atau tak. Kalau dia ada, tengok keperluan dia adakah pendapatan tersebut cukup atau tak.

Ketiga: Mak bekerja atau tak. Adakah dia ada pencen atau tak.

Keempat: Lihat apa hutang bank yang mak masih ada. Apa komitmen dia.

4 faktor ini akan tentukan sebagai panduan.
Sifat mak. Mungkin kita dah tahu. Tapi aku nak bagitau balik.

Mak tak akan pernah mintak duit dengananak. Itu kau perlu kau tahu. Kalau dia minta, itu maksudnya dia terdesak.

Mak rela susah seorang diri. Dia takkan senang- senang mengaku dia susah dan nak susahkan anak- anak.

Mak berkorban jiwa raga nak besarkan kita sehingga berjaya. Nilai duit takkan dapat tanding apa yang mak buat.

Mak selalu doa untuk kita siang dan malam. Kalau kau lukakan hati mak, mak akan maafkan walaupun kau ego tak meminta maaf.

IKLAN

Mak biasanya tak berkira dengan kau. Tapi kau yang selalu berkira dengan mak.

Hargailah

Kau takkan hargai mak melainkan mak pergi menghadap Ilahi.

Kau tak perasan kau selalu susahkan mak. Bila kau balik kampung, kau suruh mak masak sedap-sedap. Duit kau tak bagi. Kau nak makan je.

Hari ini, telefon mak, pertama mintak maaf atas apa yang kita buat.

Kedua tanya mak apa keperluan dia. Masukkan duit kat mak, supaya makan minum mak terjaga sepanjang PKP ini. Berapa yang kau masukkan, Insya Allah akan dapat pahala yang berpanjangan.

Berapa nak bagi duit kat mak?

IKLAN

Setiap kali kau teringat kat mak, biasanya mak tengah susah. Cuma dia tak cakap.

“Mak ok jangan risau. Mak cukup je.”

Sebenarnya beras dah habis. Cuma mak tak nak kita risau.

Kawan lepak, kau belanja satu meja.

Mak?
Hari ini semua call mak ok.

MW: Susah macam mana pun, mak ayah tak akan minta duit dengan anaknya. Kita sebagai anak, jangan berkira sebab duit yang kita bagi itu tidak mampu membalas jasa dan pergorbanannya dalam membesarkan kita. Hargailah selagi mak ayah masih hidup.

Sumber: Hayat Muhamad
https://www.facebook.com/mohd.h.muhamad

Bangkit Wanita Mingguan Wanita
Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita