Minyak Bawang Putih Mudahkan Kerja Masak. Lagi Best, Sajian Bertukar Jadi Sedap Melampau!

Yang suka masak, pasti suka dengan cara masakan atau petua yang mudahkan kerja mereka di dapur. Kali ini anda boleh cuba sediakan minyak bawang putih, perkongsian dari Puan Tinie Razak

Sejenis yang memang suka gila dengan bawang putih dan memang wajib ada stok minyak bawang putih goreng kat dapur rumah.

So, sesiapa yang sejenis dengan saya, bolehlah cuba buat!

Minyak dia, kalau nak goreng sayur ke, buat sup ke, perghhh.. memang sedap melampau!

Bawang putih goreng tu pulak letak dalam makanan bersup/bergoreng, macam mee, bihun, kueyteaw semua, nak letak kat sayur goreng pun sedap! Makan dengan moi dan megi.

Cara dia mudah je,

IKLAN

 

 

1. Bawang putih kopek, tumbuk-tumbuk dengan lesung batu (jangan sampai lumat lunyai)

IKLAN

2. Lepas itu rendam dalam minyak

3. Masuk dalam kuali, goreng api perlahan, dah nak garing sikit, tutup api, sebab dia akan garing sendiri dalam minyak yang masih panas tu.

4. Dah sejuk, masuk bekas kedap udara, simpan suhu bilik.

IKLAN

 

 

Bila-bila masa boleh guna.

P/S: Jaga api ya, jangan sampai hangus, nanti pahit memang dah tak boleh buat apa la. Kalau tak sure, boleh je goreng sampai garing. Lepas itu toskan, nanti dah sejuk kedua-duanya, satukan balik dalam bekas dan simpan. Jangan risau, bawang goreng tu tetap akan kekal garing selama mana dia masih dalam minyak.