Orang Yang Tak Nampak Baik Pasangan, Hatinya Dah Mati, Tak Bersyukur

Waktu mula-mula nak ‘hidup’ di alam rumah tangga, isteri lah yang banyak bantu. Sokong baik emosi sampai bab kewangan, asalkan suami dapat terus bertahan, malah berjaya dalam kerjaya.

Bila dah nampak jalan kejayaan, isteri yang selalu di belakang ini mula dipandang tak lagi serasi dengan kedudukan. Diperlekeh serba serbi jasanya. Tak nampak dah baik pasangan itu.

Lalu, dicarilah orang baru yang sama serasi, kononnya itulah cinta hati yang selama ini dicari. Padahal itulah mabuk asmara tipudaya dunia.

Sedih Ustaz Ebit Lew apabila ada anak-anak muda yang sakitkan hati isteri sehingga sebegini. Senang-senang ceraikan, kerana alasannya dah jatuh cinta dengan wanita lain.

 

Orang Yang Tak Nampak Baik Pasangan, Hatinya Dah Mati, Tak Bersyukur

 

Hadamkan perkongsian ustaz,

Sedih bila lihat anak-anak muda yang sakitkan hati isteri mereka dan senang-senang ceraikan isteri. Ingatlah jika wanita itu mak kita. Anak perempuan kita. Orang buat macam tu. Marah tak kita? Sedih tak? Wanita ni selalu jadi mangsa keadaaan. Lepas kahwin semua berubah. Semoga Allah beri tanggungjawab pada saya dan semua lelaki diluar sana. Kita pemimpin dan akan ditanya atas apa yang kita pimpin.

Selalu sangat anak muda dan lelaki bila jumpa saya kata, saya jatuh cinta lagi dan wanita saya kenal ini mengubah hidup saya. Lepas tu cerita buruk isteri. Isteri saya begitu begini. Ada yang kata isteri tak pandai melawa. Isteri kasar. Tak taat. Isteri tak masak. Tak nak bersama. Tak layan dia baik-baik. Dia dah penat bersabar katanya. Wah penat betul yer bersabar.

Awak ke yang mengandung bersalin. Dulu kahwin jatuh cinta jugakan. Sekarang Jatuh cinta lagi. Oh gitu. Allahu sedihnya.

Saya bila lihat begini. Saya tahu lelaki begini tengah mabuk dan sedang diuji. Begini saudaraku, isteri dan anak ini amanah Allah. Doa pada Allah dan beri masa dekat diri pada Allah. Ingat mati. Mabuk arak teruk. Tapi mabuk begini pun tak tahu bila hilang sampai nak cerai dan hina isteri.

Orang Bila Tak Nampak Baik Pasangan, Hatinya Dah Mati

Bila kita ingat mati, ingat Allah kita mula fikir semula semuanya. Apa aku dah buat ni. Rasa suka dan minat ni biasa datang. Tapi adakah kita minat dan suka seseorang sehingga kita nak korbankan isteri dan anak-anak kita sendiri. Ya Allah. Dulu kita semua tak kisah. Takper sayang. Takyah masak. Takper sayang. Takyah melawa. Takyah itu ini. Sebab cinta.

Tapi sebab kita dah jumpa yang baru mulalah begitu begini. Semua letak kesalahan pada pasangan. Ish tak baik begitu.

Orang bila tak nampak baik pasangan bukan sebab dia tak baik. Tapi sebab hati dah mati tak syukur pada Allah.

Sifat orang beriman dulu hargai kenang jasa orang dan selalu sebut nama mereka dalam doa.

Syukur setelah sehari keluargasunnah. Ramai pasangan yang hampir bercerai kerana ada orang ketiga dan biasanya dah jauh dari Allah. Terlupa tujuan hidup. Tak nak berkorban. Mereka nak semua orang faham dan berkorban untuk faham apa dia nak. Sesi akhir ramai suami bangun dan peluk isteri masing-masing. Syukur pada Allah banyak pasangan tak jadi bercerai.

Dengar kisah Nabi saw dan sahabat rhum buat kita tersedar jauhnya kita dari perjuangan Islam dan dakwah ini. Zaman dulu tak berhenti orang peluk Islam. Suasana iman. Sekarang ramai belum tahu solat. Anak muda bawah jambatan tepi jalan dilorong dan club. Mereka rindu nasihat yang baik. Kitalah yang belajar Islam kena sebarkan Islam dan beri contoh yang baik.

Pohon doakan yer. Saya nak adakan sekali lagi keluargasunnah Perbaiki Diri 9 Feb ini di KL. Semoga Allah terima jadi asbab hidayah. www.transformjiwa.com

MW : Walau apa pun nikmat mahupun ujian tuhan beri, ucaplah Alhamdulillah.

Sumber/Foto : Ebit Lew