Raya tahun ini mencatat sejarah tersendiri, apabila tiada solat terawih di masjid dan Solat sunat Aidilfitri juga bakal dilakukan di rumah sendiri. Istimewanya solat raya ni ada bacaan khutbah selepas habis solat. Buat ayah-ayah, atuk-atuk dan golongan para suami yang pertama kali bakal jadi imam dan baca khutbah untuk solat raya nanti jangan risau, Ustaz Khairul Anuar Basri ada kongsikan PANDUAN ASAS SOLAT AIDIL FITRI DAN KHUTBAH RINGKAS DI RUMAH BUAT IMAM INTERIM sebagai rujukan.

Tahun ni memang cemas. Bukan saja cemas sebab Corona Virus, tetapi juga cemas sebab ada bulan Ramadhan.

Masjid dan surau ditutup. Jadinya, bapak-bapak mesti jadi imam solat terawih dan witir di rumah bersama isteri dan anak-anak.

Datang hari raya, cemas lagi. Sebab masjid dan surau masih lagi tutup. Jadinya sekali lagi, bapak-bapak mesti jadi imam solat. Kali ini solat Aidilfitri di rumah masing-masing.

Tambah cemas bila solat Aidilfitri kena baca khutbah lepas solat. Macamana nak buat tu?

So, saya bagi panduan asas solat Aidilfitri dan khutbah hari raya untuk bapak-bapak jadikan sebagai panduan.

Jangan takut! Lawan!

❤️ SOLAT SUNAT AIDILFITRI

✅ Lafaz niat; sahaja aku solat sunat Aidilfitri, menjadi imam kerana Allah Ta’ala.

✅ Lepas baca doa iftitah, takbir ‘Allahu akbar’ sebanyak 7 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

✅ Cukup 7 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

✅ Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud dan sujud kali kedua seperti biasa.

✅ Bangkit dari sujud menuju rakaat kedua dengan takbir ‘Allahu akbar’.

✅ Selepas itu terus bertakbir lagi ‘Allahu akbar’ sebanyak 5 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

✅ Cukup 5 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

IKLAN

✅ Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud, sujud kali kedua dan duduk tahiyyat akhir.

✅ Baca tahiyyat sehingga habis dan bagilah salam.

Maka selesailah solat sunat Aidilfitri.

Kemudian tibalah saatnya untuk bapak-bapak membaca khutbah. Jangan takut! Lawan!

Khutbah Aidilfitri ni macam khutbah hari Jumaat biasa saja. Tambah best, saya akan bagi yang paling basic saja untuk dibuat dan khutbah ini sah.

❤️ Khutbah PERTAMA

✅ Ucap “Alhamdulillah”.

✅ Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran; “Inna a’thoinakal kausar. Fasolli lirabbika wanhar. Inna syaniaka huwal abtar”.

IKLAN

Sekian khutbah pertama. Kemudian duduk la sekejap.

❤️ Khutbah KEDUA

✅ Ucap “Alhamdulillah”.

✅ Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran; ”.”Qul huwallahu Ahad. Allahus somad. Lam yalid walam yulad. Walam yakullahu kufuwan ahad”.

✅ Baca doa untuk seluruh orang Islam; “Ya Allah selamatkan kami semua dari Corona Virus. Ya Allah selamatkan kami semua di dunia dan akhirat.

Then, boleh la bersurai.

Itu je pun. Tak susah kan? Sempoi giler.

IKLAN

Ada 12 hari lagi nak berlatih ye. Kalau boleh jangan la yang basic sangat. Tambah la sikit perisa biar sedap tak nampak kering.

Terutamanya yang bahagian khutbah hari raya tu.

Agak-agak susah, boleh je download khutbah mana-mana kat internet. Kemudian baca.

Selesai…

Masih bimbang?

Jangan takut! Lawan!

Kalau takut nak lawan sorang-sorang, lawan ramai-ramai. Share panduan ni dekat semua bapak-bapak yang bakal jadi imam dan khatib raya di rumah nanti.

Kita lawan sama-sama.

#KAB
#StayAtHome

– Para makmum dijangka akan memegang handphone untuk merakam momen bersejarah ini –

Baca Lagi Di Sini:
9 Perkara Sunat Dilakukan Pada Hari Raya Aidilfitri, Amatlah Rugi Jika Terlepas Pandang!

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat di jadikan rujukan pada 1 Syawal nanti. Boleh buat persiapan awal untuk berjemaah bersama keluarga nanti. Fahamkan betul-betul ikut cara mudah solat sunat Aidilfitri dan khutbah ringkas yang dikongsikan ini.

Sumber: Khairul Anuar Basri