‘Rumah Buruk, Impian Melangit’ Bertahun Cantikkan Kediaman Kampung Guna Bahan Terpakai

Cantik betul hiasan dalaman rumah pusaka yang terletak di Kuala Pilah ini. Dari luar rumah, memang nampak biasa-biasa saja. Tapi bila masuk saja ke dalam rumah, mata tu macam terpukau dengan konsep farmhouse yang pemilik hasilkan di kediaman kampung nya.

Paling buat anda jadi kagum bila rata-rata perabot dan hiasan dalaman rumah itu, pemiliknya, Norpadilah Binti Afandi buat sendiri. Dan hasil kerja tangannya penuh berseni sekali.

Antaranya kerusi, meja makan, meja konsol. Malah cangkuk pada dinding pun dibuat dari besi periuk yang tertanggal. Kreatif ke tak kreatif tu.

Bak kata Norpadilah, ‘tak bernilai di mata orang lain’ tapi cukup bernilai di matanya. Begitulah, kalau dah berseni kan. Nampak kayu tepi jalan pun boleh jadi hiasan cantik.

Menerusi perkongsiannya, rumah tempat kelahirannya ini cuma diubahsuai hiasan dalamannya sahaja. Kekangan kos membuatkan wanita ini tidak dapat membaik pulih struktur asal rumahnya.

Biarpun cuma ubah hiasan dalaman, hasilnya tetap menarik dan selesa sekali di pandangan mata. Moga kisahnya menjadi inspirasi untuk kita memasang impian membina rumah cantik untuk kediaman sendiri.

IKLAN

Transformasi ruang tamu farmhouse rustic, buat sendiri bajet jadi rendah.

Rumah Buruk Impian Melangit

Rumah pusaka, asalnya separa batu dan separa kayu.. rumah kelahiran saya. Berpuluh tahun usianya. Mula reput dimakan anai-anai.

Sepuluh tahun lepas, dikurniakan sedikit rezeki untuk baik pulih dinding yang mulai mereput. Alhamdulillah dapat naikkan dinding batu. Tapi bajet yang ada tak memberi ruang buat merubah design dan rupa bentuk rumah asal. Cukup sekadar selesa dengan dinding yang baru.

Penyangkut dari penutup periuk terpakai.

Dari situ, berdikit-dikit memasang impian dan mula belajar untuk ber’diy’ menggunakan sepenuhnya kayu/papan terpakai serta bahan buangan yang sudah tidak bernilai dimata orang lain. Beransur-ansur biarpun menelan masa bertahun, melakar dan merealisasikan ‘kampunghouse’.

IKLAN

Dalam lautan dekorasi terkini, gah dan mewah, saya cukup sekadar merasa bahagia dan berbangga dengan hasil usaha yang tak sepertinya. Bahagia yang sungguh sederhana.

Masih belum selesai lagi kerja-kerja DIY. Doakan saya ada rezeki untuk menukar cat luar rumah dalam masa terdekat.

Sumber/Foto : Norpadilah Binti Afandi

IKLAN

Ruang Tamu Rumah Kampung

Konsep Farmhouse Yang Menawan

Cantiknya Dapur Kediaman Kampung

Hampir Kesemuanya Buat Sendiri

Bahagian Dapur Ni Buat Mata Tertawan

Antara Ruang Yang Lain

Daripada terbuang, buat pasu hiasan upih pinang terus nampak cantik, klasik

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirsasi dan lain-lain. Klik link ini untuk menyertainya:  https://t.me/bangkitwanitaMW

Tudiaaaaaaa..antara webinar yang sedang berlangsung. Nak daftar sebagai peserta boleh ke :

https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-bangkit-wanita-capai-4-angka-bisnes-mobile-spa/
https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-bangkit-wanita-tak-susah-pun-buat-duit-kencang-bisnes-di-shopee/

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita – https://www.facebook.com/mingguanwanita/
Instagram Mingguan Wanita – https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Twitter Mingguan Wanita – https://twitter.com/MingguanWanita