Perginya di hari Jumaat di bulan Ramadan, pemergian yang cukup dicemburui. Sedih, gembira dan mesti kita akan tertanya-tanya siapakah wanita hebat ini. Apakah amalan sepanjang hayatnya?

Pemergian yang dicemburui oleh sesiapa saja melihat semasa jenazah ini dimandikan, dikapankan dan dikebumikan. Sesuatu yang cukup menarik untuk dikongsi bersama pembaca.

Rentetan cerita oleh anak perempuannya tentang kematian maknya. Sepanjang hari tersebut, pelbagai pengalaman yang dilaluinya dan adik beradik yang lain serta disaksikan oleh orang yang hadir. Ikuti perkongsian daripada Fazia Rina ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Tak Minta Duit Anak Kecuali TERDESAK, Jangan Berkira & Hargai Selagi Ada

Pemergian Bonda Tercinta “Maafkan Linda. Ibu Tiada Pengganti. Rindu Ini Tiada Berpenghujung”

Info Lebih Menarik DI SINI

Pemergian Yang Dicemburui, Hilangnya Doa Seorang Mak

15 April 2021
Usai solat terawih solat hajat witir dan yasin.. Kami adik beradik sepakat bawa balik mak dari hospital

16 April 2021
Jam 8 pagi Kak Ya telefon pihak hosital untuk maklumkan ingin berjumpa doktor.. Tapi doktor tak ada. Macam biasa kena tunggu hospital telefon.

Jam 10.30am kami dapat panggilan untuk datang ke hospital. Kami 6 beradik termasuk suami datang hospital. Sampai di wad ICU nurse PANGGIL Balong dan Ateh… Selepas beberapa minit Abang Long menghampiri kami.. Aku kaget.. kenapa Abang Long muka resah… Belum sempat Abang Long habiskan ayat.. Aku, adik dan kakya terus ke katil mak….

Allah…. Monitor mesin nadi mak dah semakin perlahan, Air mata laju melimpah…. Kamel membaca syahadah pada mak… Kami bergilir-gilir cium dan belai tangan mak.. Kaki mak.. Muka mak…

Tangan inilah yang menyuap kami makan.. Kaki inilah syurga kami… Muka inilah yang selalu mengukir senyuman dan selalu memberi kata-kata semangat…

Selepas ini.. Hanya pesanan meneruskan PROGRAM SEDEKAH JUMAATku yang akan aku ingat yang mak sendiri selalu amalkan iaitu SEDEKAH… Program inilah yang paling mak aku suka…

Tepat jam 11.35am doktor menghampiri kami dan memeriksa mata dan nadi mak…

INALILLAHWAINALILLAHIROJIUN… mak pergi dalam tidur yang panjang…. Dalam keadaan yang begitu tenang tanpa sedikit pun kesulitan…. Allahuakbar allah permudahkan urusan mak seperti yang kita selalu mintak dan doa kepadaNya…

Kaki begitu berat melangkah ke Bahagian Forensik untuk mandikan jenazah mak…

Allahuakbar sekali lagi aku terkejut…. Cuaca sangat redup dan aman, sangat damai dan tenang… Setenang mak meninggalkan kami…. Air matanya sentiasa ada di kelopak matanya…..

Mandikan Mak Buat Kali Terakhir

Selepas menghubungi ustazah yang bertugas.. Hujan mula membasahi bumi.. seperti turut sama berduka atas pemergian insan terpilih…

Kami 3 beradik anak-anak perempuan mandikan mak sama-sama seperti mana kami mandikan mak sebelum ini…. Allahuakbar kejutan lagi buat kami…..

Kulit mak sangat lembut…. Muka mak senyum bahagia… Segala luka di kulit bertahun-tahun mak hadapi… hilang bersih sebersihnya….. Allah…. Sehalus sutera badan mak…. Kulit mak umpama sebersih kain putih yang meyelubungi badan mak… Cantik raut wajah mak… Harum semerbak bau mak…. Airmata aku mengalir deras… “Mak… Akak, Kak Ya dan adik mandikan mak… macam mandikan mak dulu-dulu”….

Aku belai wajah mak, cuci rambut mak…. Harum… Muka mak bagai bersinar… macam orang sekarang kata glowing… Berkali-kali aku lap aku fikirkan masih ada air di pipi mak…

IKLAN

Rupanya sinaran wajah mak menyinar bak matahari yang memberi cahaya ke bumi… SUBHANALLAH….

Selesai urusan mandian mak… Aku amik peluang naik van jenazah.. Serasa berat nak lepaskan mak sorang-sorang. Macam biasa aku akan sentiasa menemani mak ke mana pun mak pergi… Dalam van jenazah… Air mata tak berhenti berjuraian… sayu aku membaca yassin di samping mak…

Mak… Ramai dah menunggu mak di surau… Penuh surau wpun masih menjaga SOP… anak cucu mak… Adik beradik mak… Anak-anak buah mak… kawan-kawan mak semuanya menanti mak…. Betul kata mak… Kita akan berjumpa juga 2 3 hari.. Tapi sebenarnya 3 minggu mak baru kita berjumpa walaupun di dunia berbeza.

Semua anak cucu mak kucup dahi dan pipi mak… Walaupun sudah 4 jam.. Kulit mak masih suam-suam.. Masih lembut… Seperti mak masih bernyawa… Subhanallah… Ya Allah kau seperti mengangkat darjat ibuku begitu tunggi…. Matahari bagaikan ditutup awan.. Begitu tenang dan aman…

Mulut Sentiasa Berzikir

Mak… Seperti selalu mak akan solat awal waktu… Tapi kali ini seusai asar… Kami semua solatkan jenazah mak…. Begitu ramai mak… Penuh surau mak… Allahuakbar… Terharu akak mak..

Mak… Ramai yang tanya… Apakah amalan ibumu seperti ini yang allah berikan kepada ibumu… Begitu hebat ibumu… Begitu beruntungnya ibumu… Kematian yang dicemburui…

Akak cuma tau mak suka bersedekah.. Mak suka berzikir…. Tasbih mak bukan 1 tapi ada 3….

Setiap satunya beribu kalimat suci Allah…. Bibir mak tak pernah lekang dengan zikirullah…

Mak… Kami bersama-sama bawa jenazah mak ke kubur… Masya Allah sangat ramai… Cuaca tenang, sangat tenang dan angat damai rasa di hati… Matahari tiada mak… Hanya awan yang kelihatan… Tanah yang dikorek bagaikan tidak kena hujan… tak becak… Tanah lembut…

Allahuakbar… Mak… Subhanallah kebesaran allah….

Anak-anak lelaki mak semua turun ke liang lahad menyambut mak, Abang Ngah rasa berat nak naik dari liang lahat untuk tinggalkan mak…. Air mata akak berjujuran… Mak… Beratnya nak lepaskan mak…

Selepas talkin dibacakan.. semua masih menunggu mak dan masih menemani mak di kubur….

IKLAN

Lama mak… Seperti mereka semua tak nak balik dan seperti semua rasa berat nak lepaskan mak…

Malam Pertama Tanpa Mak

Mak… Malam pertama tanpa mak di dunia ni.. kami berkumpul adik beradik mak dan anak-anak dan cucu-cucu mak… Kami berbuka puasa bersama.. Dan kami bacakan tahlil untuk mak… Surau pun bacakan tahlil untu mak…. Beruntungnya mak…. Terbayang-bayang senyuman dan ketawa mak gembira saat kami berkumpul….

Mak….. Hati sangat pedih, susah dan sangat rindu pada mak…. Tapi kami terpaksa menerima pemergian mak…

Kini tiada lagi doa dari mak… Tiada lagi nasihat dan kata-kata semangat dari mak…..
Kehilangan mak.. Membawa sekali jiwa dan semangat hidup akak bersama-sama mak…

Kini akak kehilangan lombong emas yang sama-sama akak gali bersama adik beradik lain saat mak sakit strok selama ni… Tidak mengapalah mak… Mak telah pun pergi dengan sangat gembira dan tenang menemui PenciptaNya.

Mak… Kami, anak-anak mak merasa bangga dengan mak dan abah… Walaupun mak dengan abah bukanlah siapa-siapa di dunia ini.. Tapi Allah memandang tinggi pada mak dengan abah dengan perginya secara husnul khotimah…. Belum tentu kami dapat apa yang mak dengan abah dapat.

Tarikh Sama

Kasih sayang mak dengan abah membawa ke syurga dengan pertemuan tarikh yang sama… Iaitu 16 April… Sekarang mak dah dapat berjumpa kekasih mak iaitu abah yang mak sangat rindui…

Tunggu kami mak abah… Kami juga sangat merindukan mak abah…. Dan kami di dunia ini amat MENCEMBURUI CARA PEMERGIAN MAK DAN ABAH…

Kita pasti akan berjumpa mak… Abah…

Al fatihah untuk HJ ABDUL RAHMAN BIN SELAMAT DAN HAJAH AZIZAH BINTI AHMAD…

IKLAN

MW: Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang beriman.

Sumber: Fazia Rina

Bangkit Wanita Mingguan Wanita
Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan
https://t.me/bangkitwanitaMW

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.
Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.

Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.

Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

1. JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.  https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ 

2. Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita