Suami Rimas Isteri Kuat Berleter, Tak Sedar Suamilah Punca Jadi Gitu

Ada suami sampai semak kepala bila dengan isteri yang kuat berleter. Katanya benda-benda kecik pun boleh jadi besar, bila isteri mula membebel. Ini tak kena, itu tak kena.

Aduan itu, suami tanyakan pada Ustaz Wan Asrul Al-Kalantani sebabnya nak cari jalan penyelesaian macam mana nak bagi isterinya kurang berleter.

Kata Ustaz, itu proses normal untuk seorang isteri yang penat dalaman. Sebenarnya, ada solusi macam mana suami nak tenangkan hati panas isteri yang bising-bising tu. Hadamkan.

Semak Kepala Bila Isteri Kuat Berleter

Ustaz, macam mana nak bagi Isteri tak berleter? Benda-benda kecik pun, jadi besar. Semak jugalah kepala.”

Jawapan :

Jika menikah dengan isteri yang tidak dapat bercakap (bisu dan pekak) sekalipun, belum tentu mereka tidak berleter.

Bersyukurlah ada juga yang hendak berleter kepada kita. Cuba bayangkan, suatu masa dia diam dan tidak berleter pada kita. ‘Buat dekk je’ pada kita. Rupanya dia dah ‘berleter’ pada orang lain, ada tempat lain untuk dia lepaskan leteran. Semasa itu, kita akan sedar bahawa mereka sudah jemu dengan kita.

Isteri Kuat Berleter Itu Tandanya Dia Penat Dalaman

Kenapa para isteri berleter?

Itulah tandanya penat. Penat dalaman. Mereka memerlukan sokongan.

Seharian menguruskan rumah. Penat. suami balik kerja, dengan harapan dilayani mereka (isteri) pula. Mereka layan, hidang makan, beri air, tetapi suami pula beri komen kepada masakan mereka seperti juri ‘masterchef’, tidak mengapa, mereka tahan.

Hendak mandi, suami Buka baju, seluar, seluar sotong, letak merata. Mereka (isteri) dalam letih-letih, membongkok badan kutip satu persatu, letak di dalam bakul yang memang sudah disediakan di dalam bilik. Semasa itu mereka sudah mula berbunyi, tetapi suami jawab semula pada mereka, “ala, baju je pun.” Mereka menjeling pada kita. Suami senyum kerang busuk.

Malam, isteri mengetuk pinggang, betis, menggosok bahu sendiri, tanda tidak selesa. Suami ada di sebelah mereka. Terpandang. Siap tanya, “awak ok ke?”, mereka jawab, “lenguh, penat sikit hari ni, kena sental tandas di bawah.”

Suami pun menjawab, “penat tu, tidurlah.” Sambil suami meneruskan kuisan jari di telefon pintar dan tersenyum seorang.

Untuk keadaan di atas. Jika seorang isteri tidak berleter kepada anda, bermaksud, itu isteri kayu. ‘Try hard’ untuk jadi Solehah tetapi tidak mendapat sokongan dari suami. Jika itu yang terjadi, mereka akan berleter seorang diri yang akhirnya membawa kepada bercakap seorang diri, kemurungan.

Salah Satu Cara Isteri Lepaskan Hormon Dalam Badan

Ataupun mereka memilih untuk vokal. Iaitu bersuara. Dengan cara berleter. Untuk lepaskan keluhan, dan itulah cara mereka meransang serotonin mereka. Disebabkan itu selesai mereka berleter, mereka akan menarik nafas panjang, tanda lega, kemudian bertanya kepada suami, “ok, sekarang Abang faham dah?”

Jawapan kita kepada soalan itu akan menentukan samada mereka akan meransang endhorpins (Hormon bahagia) atau kortisol (Hormon stress).

Jika suami menjawab, “ya, dah faham. Saya minta maaf ya. Jom siap-siap kita dating, Abang belanja.” Dah tentu jawapan ini akan meransang endhorpins.

Jika suami menjawab, “awak dah kenapa? Benda kecik je pun. Serabut je la.” Jawapan sebegini sudah tentu meransang kortisol.

Panduan Untuk Suami Redakan Isteri Yang Kuat Berleter

Cara untuk selesaikan mudah saja. Tetapi apabila EGO ada sebesar batu di atas kepala, benda kecil jadi besar.

Mudah sahaja, untuk elakkan ‘jurus laser’ dari isteri.

FORMULANYA adalah S.U.A.P :

S okong : Bantu mereka

U sap : Usap, sentuh, peluk mereka.

A jak : Ajak mereka sesekali keluar berdua (dating). Jika tidak keluar, dalam rumah pun tiada masalah. Pegang tangan mereka, dengarkan keluhan mereka.

P uji : Pujilah mereka. Kerana wanita dan pujian adalah berpisah tiada. Jangan sampai orang lain yang memuji isteri kita. Pujian suami kepada isteri adalah suatu penghargaan.

Semoga bahagia rumahtangga kalian dengan Rahmat dan Redha ALLAH.

Wassalaam.
-AFIWAAK-

MW : Haa.. dah boleh praktik formula ustaz kongsi tu ya. Jangan tidak-tidak.

Artikel berkaitan :

Sumber/Foto : Wan Asrul Al-Kalantani